De wijken Trouwlaan, Oerle, Korvel en Uitvindersbuurt tellen heel wat ondernemers. Een aantal van hen is verenigd in Ondernemend Zuiderkwartier. Regelmatig zetten wij een ondernemer in de spotlights. Deze keer: Naaiatelier Cheyenne.

Op het moment van het interview is Cheyenne Selij (28) druk bezig in haar naaiatelier. “Ik ben caravankussens aan het maken”, vertelt ze. Haar bedrijf aan huis in de Marconistraat loopt goed. Velen weten haar inmiddels te vinden voor kledingreparaties, verstelwerk, het op maat maken van gordijnen en dus ook voor het stofferen van boot of caravan.

Maar de basis werd gelegd aan het ROC Mode, waar ze onder anderen les kreeg van haar eigen moeder. “Ik heb dat toen zo lang mogelijk stil gehouden, omdat ik bang was dat anderen zouden denken dat ik werd voorgetrokken. Uiteindelijk kwam het natuurlijk toch uit, en iedereen was verbaasd”, lacht Cheyenne. Het mooie is dat haar oude school een nieuwe klant is van Cheyenne; ze mag dingen gaan maken voor de school voor Kunst, Cultuur en Media (KCM), een onderdeel van het ROC.

Na haar opleiding brak een moeilijk tijd aan voor Cheyenne: ze belandde in een uitkering. “Ik mocht vrijwilligerswerk gaan doen, maar ik wilde liever iets doen wat ik echt leuk vond, zoals het naaiatelier. Daarom besloot ik begin 2022 om voor mezelf te beginnen. Het is fijn dat de mogelijkheid er is om met een uitkering een bedrijf te starten.”

Cheyenne heeft 2 kinderen, maar kan haar bedrijf prima runnen naast haar gezin. “De inlooptijden zijn van 9 tot 2, maar ook daarbuiten ben ik beschikbaar. Ook voor spoedgevallen kun je dus bij mij terecht. Ik denk ook dat klanten dat prettig vinden aan mij: dat ik flexibel ben en snel werk.” Het levert Cheyenne een diverse klantenkring op. “Er komen veel mensen hier uit de buurt, maar veel klanten vinden me ook via mijn website. En mond-tot-mondreclame werkt ook goed; mensen vertellen het aan anderen als ze tevreden zijn.”

De meest gevraagde klus is volgens Cheyenne toch wel het korter maken van broeken. “Dat kan in veel winkels ook wel, maar dan vragen ze aan je hoeveel eraf moet en dan is het toch een beetje schatten en hopen dat het klopt. Als mensen met zo’n vraag hier komen, dan meet ik het precies op en weet je zeker dat het goed is. En als het klaar is kun je hier je kledingstuk passen in een pashokje.”

Een bijzondere opdracht is voor Cheyenne is het maken van een kussen of deken ter herinnering aan een overleden dierbare. “Dat is iets heel persoonlijks, dat ik maak van kleding of een deken van de overledene. De eerste keer vond ik het heel moeilijk, omdat je toch gaat knippen in iets dat van de overledene is geweest. Toen heb ik wel even een traantje weggepinkt.”

Sinds kort is Cheyenne ook lid van Ondernemend Zuiderkwartier. “Buurtondersteuner Debbie is hier geweest voor een praatje en ik ga in elk geval een vlag maken voor het koffie-uurtje in Huiskamer 14 aan de Prof. Lorentzstraat.”

Naaiatelier Cheyenne is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 14.00 uur, buiten deze tijden is Cheyenne op afspraak beschikbaar. Op zaterdag werkt ze ook op afspraak. Wil je langskomen in het naaiatelier, bel Cheyenne dan eerst even, of stuur haar een WhatsApp-bericht.

Naaiatelier Cheyenne
Marconistraat 24 Tilburg